Slik får du flere oppdrag: 10 tips til håndverkere som vil ha mer å gjøre

Mann med PC på en byggeplass

Selv med fulle ordrebøker er det mange håndverksbedrifter som sliter med dårlig lønnsomhet. Her får du 10 tips til hvordan du kan skaffe flere kunder også i lavsesongen – og få bedre betalt for jobbene i høysesongen.

Det mangler ikke på oppdrag i byggenæringen. Likevel er økonomien et hodebry for mange i bransjen. Én av fem bedrifter forventet faktisk å gå i null eller minus i fjor. Det skyldes stort sett tre ting: Stort prispress, lavsesonger hvor de ansatte ikke har nok å gjøre, samt manuelle arbeidsprosesser hvor det er lett å miste oversikt og kontroll.

Ikke press ned prisen selv

– Dette er faktorer du faktisk kan gjøre noe med, mener administrerende direktør Håvard Bungum i Mitt Anbud. Det fins nemlig nok av oppdrag også om vinteren. Og i privatmarkedet er prisen langt mindre avgjørende for kundene enn i offentlige anbud, ifølge Bungum. Og han bør vite hva han snakker om:

– Hvert år formidler Mitt Anbud og konkurrenten Anbudstorget 250.000 små og store oppdrag til alt fra håndverkere til servicebedrifter som renholdsfirmaer og anleggsgartnere. 

– Mitt inntrykk er at håndverkerne ofte presser ned prisen selv. For mange kunder er faktisk ikke prisen så viktig. Å pusse opp eller bygge på sitt eget hjem, er en stor beslutning for folk. Da er de mer opptatt av at jobben blir gjort skikkelig, og selvfølgelig når den blir gjort. Så ton ned prisen og fokuser heller på de andre spørsmålene, råder Bungum.

Mange bedrifter kan også tjene mye på å ta i bruk digitale løsninger. For det er fortsatt veldig mange som har arbeidsdager som er preget av dobbeltarbeid, Post-it-lapper og tungvinte, manuelle arbeidsprosesser. Ved å ha en enkel løsning på mobiltelefonen din, vil du blant annet få bedre oversikt over oppdragene og timene dine, kunne estimere pris og få bedre kontroll på hva hvert prosjekt faktisk koster og bør prises til. Dette er kontroll som kundene dine vil sette pris på, og som vil få deg til å fremstå ryddig og proff.

Mann med mobil utenfor varebil
Fra minus til pluss: Mange små og mellomstore bedrifter sliter med lønnsomheten, og det skyldes stort sett to ting: Stort prispress, og lavsesonger hvor de ansatte ikke har nok å gjøre. Den gode nyheten? Dette kan du faktisk gjøre noe med!

10 tips for å få flere kunder

Sammen med Håvard Bungum og Åge Breivik i Anbudstorget har vi laget 10 råd til hvordan du kan få flere oppdrag og kunder, også i lavsesongen. Med større oppdragsmengde kan du dessuten bli mer kresen, og takke pent nei til oppdrag som er dårlig betalte.

  1. Bruk anbudstjenester i stille perioder
    Nettsider som Mitt Anbud og Anbudstorget er gode kilder til å skaffe kunder når du har ledig kapasitet. I fjor formidlet førstnevnte over 200.000 store og små oppdrag – fra et par tusenlapper til en halv million kroner. Og selv i vintermånedene legger potensielle kunder ut flere tusen jobber hver uke.
  2. Vær synlig når kundene googler
    Husk at mange kunder søker på nettet når de skal løse et problem. Lag en god nettside slik at Google – og kundene – finner deg. Nettsiden trenger ikke å være veldig komplisert, men sørge for at du virker profesjonell og seriøs. Den må selvfølgelig også fortelle hva slags oppdrag dere tar, og hvordan kundene kan komme i kontakt med dere. Gode referanser fra tidligere kunder er også flott å vise på sidene. Det samme er kredittrating, slik at du betrygger kunder som bekymrer seg for at du har solid nok økonomi. Det er også lurt å legge arbeid i bedriftens profilside hos Mitt Anbud og Anbudstorget – disse kommer gjerne også høyt opp i Google. Les mer om hvordan du kan bli mer synlig på nett.
  3. Betrygg kundene om at du gjør jobben skikkelig
    Et oppussingsprosjekt er en stor investering for folk. Når de først gjør det, er de derfor ekstra opptatt av at jobben blir gjort skikkelig. Bruk det første svaret ditt til å forsikre dem om at dere er flinke og seriøse. Fortell at dere har lang erfaring og de rette formelle kvalifikasjonene, jobber grundig og at resultatet kommer til å bli fint. På oppdrag hvor samsvarserklæring skal legges ved, understreker du naturligvis at den følger med.
  4. Forklar når du kan gjøre jobben
    Det er ikke bare du som er travel. Også kunden har sannsynligvis en hektisk hverdag. Og når de først har bestemt seg for å oppgradere el-anlegget, male huset eller pusse opp badet, vil de helst ha gjort det NÅ! Fortell kunden når ditt firma kan gjøre jobben – og hold det løftet. Med Smart Arbeidsdags felt- og planleggingsverktøy er det enkelt å ha oversikt over hvilke medarbeidere som har ledig kapasitet og når.
  5. Tilby befaring
    For større oppdrag bør dere tenke på kundens anbud (eller epost direkte til dere) som en kontaktannonse eller datingside: Målet med ditt første svar er å komme på date – altså befaring hos kunden. Du kan også spørre kunden om han eller hun skal ha mange firmaer på befaring. Hvis svaret er «15 bedrifter», er sjansen for å få oppdraget liten. Og du har ikke lyst til å kaste bort tiden din.
  6. Ton ned spørsmålet om pris
    I offentlige anbud er pris ofte avgjørende, men for de fleste privatkunder er trygghet og kvalitet viktigst. Så ikke snakk om pris før du må. Og husk at de kundene som er aller mest opptatt av pris, sannsynligvis også er de minst lønnsomme kundene.
  7. Svar raskt
    75 prosent av svarene på Mitt Anbud kommer i løpet av 24 timer. Det betyr at du helst bør svare i løpet av den første dagen, og senest i løpet av to–tre dager, for å bli vurdert. Samtidig er det selvfølgelig bedre å svare godt og litt sent, enn dårlig og med en gang.
  8. Still spørsmål til kunden
    Det er du som er fagmann, ikke kunden. Vær derfor ikke redd for å stille spørsmål hvis kundens bestilling er uklar. Det viser bare at du tar oppdraget seriøst. Du kan selvfølgelig også tilby deg å komme på befaring for å diskutere detaljene.
  9. Gjør kunden fornøyd – hver gang
    Jungeltelegrafen virker fortsatt. Mange spør fortsatt venner og naboer om råd når de trenger en håndverker eller servicetjeneste. Hvis du alltid gjør jobben skikkelig og til rett tid og pris – eller forklarer hvorfor den tar lengre tid og blir dyrere – får du fornøyde kunder. Da blir både jungeltelegrafen (eller skal vi kalle den boligfelttelegrafen?) og kundeanmeldelsene på Mitt Anbud, Anbudstorget, Google og Facebook dine venner – som skaffer deg flere kunder.
  10. Si ifra til kunden når du oppdager feil
    Mange oppdrag begynner smått, men baller på seg fordi du oppdager flere ting som huseieren helst bør rette opp. Ser du at sikringsskapet er gammelt når du monterer en ny kurs, eller at hele kledningen trenger et strøk maling og ikke bare terrassen? Si ifra til kunden, og tilby deg å gjøre jobben. Hvis du har gjort et godt inntrykk, vil du som svært ofte se at kunden takker ja – og du kan fylle nok et tomrom i kalenderen.
Vil du vite mer om Smart Arbeidsdag?

Book et nettmøte, så ser vi sammen på hvilket behov dere har og finner en løsning som passer din bedrift.