Slik ble Drammen Skisenter synlig på nett

Drammen Skisenter

Da Drammen Skisenter fikk hjelp fra Telenor Bedrift til å nå ut til kundene via nettet, ble det lagt merke til. Først da skjønte daglig leder Erik Graaberg hvor akterutseilt han hadde vært.

– Vi har lagt bak oss en fantastisk vinter med mye snø – og da gikk alt av seg selv i skibakken. Men når vi nå går inn i en rekordvarm sommer, er det viktig at folk får vite at vi også har mye å tilby i sommerhalvåret, forteller daglig leder Erik Graaberg i Drammen Skisenter.

Godt plassert på Drammens solside – bare ti minutter fra sentrum – er det nemlig mulig å boltre seg i alt fra avanserte downhill-sykkelløyper til en klatrepark med zip-line.

– På sommerhalvåret har vi mange tøffe konkurrenter, og da ble behovet for å øke den digitale tilstedeværelsen vår ekstra synlig, så vi kunne prate til folk der de faktisk er, sier Graaberg.

Ganske raskt fant de også ut at dette var noe de ikke klarte på egenhånd. Dermed fikk de hjelp av Telenor, som med tjenesten «På Nett» laget en profesjonell hjemmeside for Drammen Skisenter.

– Da vi lanserte de nye hjemmesidene våre i vinter, fikk vi høre «så kult» fra mange. Så det er åpenbart blitt lagt merke til, sier Graaberg.

Jente som klatrer i klaterparken i Drammen Skisenter
SOMMER SOM VINTER: Drammen Skisenter har aktiviteter gjennom hele året. Det var noe de ønsket å kommunisere til flere gjennom sine nye nettsider. Foto: Drammen Skisenter

Skaper verdi for kunden

Med På Nett tilbyr Telenor en profesjonelt designet nettside, komplett med søkeord, søkemotoroptimalisering, oppfølging og support.

– Mens Telenor lenge har jobbet med å gjøre folk tilgjengelig på telefon, er vår oppgave nå å legge til rette for at kundene våre også er tilgjengelig digitalt, sier Kjetil Aasdal, Business Manager for Skytjenester i Telenor.

Telenor tar ansvar for å bygge og vedlikeholde nettsiden for bedriftene. Disse får også tilgang på de beste rådgiverne i markedet – også etter at siden er lansert.

– Det handler ikke bare om å få dem på nett, men også om å skape trafikk til hjemmesiden. Dette oppnår vi ved å være en rådgiver som ivaretar kunden også etter lanseringen – noe som fører til økt verdi for bedriften på lang sikt, sier Aasdal.

Sommerbruk av skiheisen på Drammen Skisenter
HEIS I BRUK ÅRET RUNDT: Stolheisen går også på sommeren – noe også fotturistene vet å benytte seg av. Foto: Drammen Skisenter

Blitt bevisst på mulighetene

– Det har vært en veldig spennende og bra prosess med Telenor, som har vært superproffe hele veien, sier Graaberg i Drammen Skisenter.

Ikke minst har de nå begynt å se effekten av at de helt nye sidene er på plass – også på hvordan de selv forholder seg til internett.

– Jeg har fått noen ordentlige aha-opplevelser hele veien. Jeg har drevet med tradisjonell markedsføring i mange år, men først nå har jeg skjønt hvor akterutseilt jeg har vært, sier Graaberg, og fortsetter:

– Vi er en liten bedrift, og for oss har det vært en veldig fin ting å bli bevisst på hva vi har mulighet til å gjøre på nett. Mye takket være profesjonelle rådgivere, som har gitt oss noen gode pekepinner underveis.

Daglig leder Erik Graaberg i Drammen Skisenter
FORNØYD: Daglig leder Erik Graaberg i Drammen Skisenter ser allerede effekten av nye nettsider. Foto: Drammen Skisenter

Så enkelt er det:

Rådgiver: Webrådgiveren hjelper deg med å identifisere hva som er unikt med din bedrift, dine målgrupper samt mål for nettsiden.

Utforming av nettsiden: Webrådgiver, produsent, designer og tekstforfatter utformer nettsiden. Mobiltilpasning er en selvfølge.

Synlighet: Med På Nett-pakken sørger Telenor for at nettsiden blir søkemotoroptimalisert. Og velger du Bli sett-pakken lages det også annonser for Google og andre aktuelle steder.

Optimalisering: Webrådgiver følger med på statistikk og trender. Telenor kontakter deg hvert kvartal med forslag til forbedringer.

Kan ligge et steg foran

Og Drammen Skisenter er langt fra alene om å trenge litt drahjelp inn i den digitale verden, forteller Aasdal i Telenor. Etter å ha gjennomført en rekke markedsundersøkelser, fant de ut at behovet for slik hjelp var utbredt.

– Vi så at mange små- og mellomstore bedrifter ønsker en bedre digital tilstedeværelse og dialog med kunder, sier Aasdal.

– De fleste hadde en gammel nettside som sjeldent ble oppdatert, og i verste fall hadde de ingen nettside fra før. 

Han forteller at bedrifter ved å velge Telenor som partner har mulighet til å ligge et steg foran:

– Et godt nettsted er et ypperlig forretningsverktøy, som kan gi kunden mer business og et konkurransefortrinn i markedet. Men det krever at brukerne finner deg i nettjungelen, sier Aasdal.

Drammen Skisenter
IKKE LANGT UNNA: Drammen Skisenter ligger bare ti minutter unna Drammen sentrum. Med nye nettsider fra Telenor er de også nærmere kundene sine på nett. Foto: Drammen Skisenter

Kunden får tilgang til markedets beste markedsføringseksperter:

Client Manager: Kunden får en egen dedikert kunderådgiver, som sørger for at nettsiden lages i tråd med kundens mål, krav og forventninger

Producer: Leder prosjektet i forhold til planlegging og produksjon: Innholdsstrategi, briefing med kunden, lage innholdet på nettsiden og design av denne. Til slutt sørges det for at kunden «aksepterer» det endelige resultatet

Copywriter: Lager tekstinnholdet basert på kundens mål, krav og forventninger og følger best practice-teknikker for å optimalisere nettside slik at denne får høyest mulig score i søkemotorer

Webdesigner: Designer nettsiden

Tech Support: Hjelper til med tekniske systemintegrasjoner, om nødvendig