Slik får utviklere tilgang til Telenors databank

API Developers at work

Med tilgang til Telenors utviklerplattform og API-er kan utviklere og andre med gode ideer lage nye tjenester og sikre god arbeidsflyt.

Gjennom Telenors nye utviklerportal kan utviklere og andre med smarte ideer nå få tilgang til data og funksjonalitet i Telenors systemer. Det tilbys tilgang til en mengde ulike data og en omfattende utviklerplattform.

Dette gjøres i form av API-er, som gjør det mye enklere å lage tjenester eller apper som tar i bruk data og funksjonalitet fra Telenors systemer.

– Telenor har drevet med API-er i 20 år, så akkurat det er noe vi har god kjennskap til. Det som nå er helt nytt, er at de nye API-ene våre er selvbetjente, sier Elisabeth Falck, produktsjef for API-er i Telenor.

– Det betyr at vi kan knytte til oss flere partnere og kunder, og at disse får bedre utnyttet våre tjenester. Over 260 partnere og aggregatorer er integrert mot Telenors API-er allerede. På utviklerportalen kan du se hva andre har gjort og bli inspirert til hva du kan gjøre.

Elisabeth Falck
ÅPNER DØRENE: Ved hjelp av Telenors utviklerportal kan flere partnere og kunder få utnyttet Telenors tjenester, sier Elisabeth Falck, produktsjef for API-er i Telenor. Foto: Martin Fjellanger
Utviklere
BLI INSPIRERT: På utviklerportalen kan du se hva andre har gjort og bli inspirert til hva du kan gjøre.

Lettere å integrere data og funksjonalitet

API er en forkortelse for Application Programming Interface og beskriver i dette tilfellet grensesnittet mellom Telenors enorme datagrunnlag og en applikasjon eller et system hos en ekstern aktør.

API-ene kan brukes i alt fra interne systemer for håndtering av ansatte, til løsninger som gjør det enklere for forbrukere å handle i en nettbutikk. 

Ved hjelp av utviklerportalen er det lettere enn noensinne for virksomheter å integrere Telenors data og funksjonalitet direkte inn i deres egne systemer.

Gir bedre arbeidsflyt og kontroll

Ifølge Falck er det gjerne store bedrifter med mange ansatte som typisk har knyttet seg til Telenors administrasjons-API-er.

– Dette er gjerne aktører som ønsker å administrere alle de ansattes abonnementer direkte i egne systemer. Vi ser stadig mer av dette nå som mange selskaper gjennomgår digitaliseringsprosesser, der målet er å sikre en bedre arbeidsflyt.

Slik kan selskapene lettere håndtere alt fra nyansettelser til interne omorganiseringer uten å måtte forholde seg til noe annet enn sine egne systemer.

– Ofte skjer det veldig mye i store bedrifter. Folk begynner, slutter eller flytter avdeling – og da må noen ordne med et eierskifte på abonnementene deres. Om for eksempel 100 trainees starter samtidig, eller en stor avdeling slås sammen med en annen, er det veldig greit å kunne løse dette direkte i egne systemer.

Administrasjons-API-ene er tilgjengelig via utviklerportalen – og kan dermed gjøre det enklere for også mindre aktører å dra nytte av denne funksjonaliteten.

Samarbeid om smarte løsninger

– Vi har et økende antall kunder som tar kontakt med oss, uten å ha alt klart på sin side. Det kan handle om at de ikke har utviklingsressurser selv, eller at de ønsker å bruke de interne ressursene andre steder, sier Falck.Hun forteller om ukentlige møter med mange forskjellige typer kunder, små som store. Felles for alle er et ønske om å skape en bedre flyt i sine egne prosesser og bedre datakvalitet i interne systemer. 

– Vi går stadig inn i partnerskap med ulike aktører for å se hvordan vi kan samarbeide om smarte plug-ins for systemer som mange bruker til arbeidsflyt, som igjen kan gi flere tilgang til mulighetene API-ene våre gir, sier Falck.

Sigve Brekke, Telenor
'VENNLIG KJEMPE': – Vi tror at det å jobbe i partnerskap med andre blir viktig fremover, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke.

– En katalysator i delingsøkonomien

– Vi skal være en pådriver og tilrettelegger for innovasjon i privat og offentlig sektor. Derfor skal vi tilrettelegge for at digitale utviklere og de som har gode idéer kan plugge inn sine idéer og få tilgang til våre kunder, sier konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke.

Brekke omtaler Telenor som en vennlig kjempe. Nå ønsker han å gjøre Telenor til en enda viktigere katalysator i delingsøkonomien.

– Vi tror at det å jobbe i partnerskap med andre blir viktig fremover. Endringene skjer nå raskt innenfor alle sektorer i samfunnet. Ved å dele kan vi som selskap og Norge som nasjon sørge for å finne vår plass i en framtid som er global, sier han. 

Ta kontakt dersom du ønsker å lage en ferdig integrert løsning.

Vil du vite mer om API-er? - Se intervjuet med Elisabeth Falck, produktsjef for API-er i Telenor.

Slik kan Telenors API-er brukes i praksis:

Automatisk utfylling av kontaktskjema i nettbutikker:

De fleste har forlatt en handlekurv i en nettbutikk fordi det er så mange felt som skal fylles ut ved bestilling. Med API for å hente ut kontaktinfo blir data registrert på mobilabonnementet hentet fra Telenors systemer og skjemaet kan fylles ut automatisk. 

Se video av hvordan en kunde vil oppleve dette:

Selvbetjening av mobilabonnement og tjenester
Bedrifter har ofte mange ulike leverandører, Telenor er bare en av dem, og alle har hver sin portal de ønsker at kunden skal bruke. Ved hjelp av utviklerportalen kan bedriftene integrere Telenors funksjonalitet inn i selskapets egne systemer. Slik kan de enkelt bestille nye abonnement og tjenester direkte fra de systemene de ønsker.
Se video av hvordan en ansatt enklere kan administrere et mobilabonnement:

Telekom-management i ulike programvareløsninger
Leverandører av programvare, for eksempel HR- eller økonomisystemer, vil med de nye API-ene kunne levere ferdig integrerte løsninger for administrasjon av mobilabonnement og tjenester. Kundene kan kjøpe en ferdig integrert løsning fra leverandøren og et Connect-produkt fra Telenor som sørger for riktig dataflyt fra Telenor til kunden.