Helga (80) føler seg tryggere med Telenor-innovasjon

Om noe skulle skje med Helga Forslund (80) får nabo Line Ebbel (i bakgrunnen) beskjed på Tryggi-appen på sin mobil.

Vi inviteres inn i en rødmalt og lys stue. På kjøkkenet står naboen Line Ebbel og steker lapper, mens Helga Forslund (80) dekker på bordet. De to kvinnene er naboer, men de er også koblet sammen via Telenors nye trygghetslønsing «Tryggi».

Tryggi er en app på mobilen som gjør det mulig for pårørende å få oppdateringer om status på den digitale trygghetsalarmen og ikke minst beskjed om noe skulle skje. 

- Det er klart jeg føler meg tryggere når jeg vet at Line som bor rett i nærheten får beskjed om noe skulle skje. Barna mine bor i Oslo, og for dem gir det også en økt trygghet at naboen er koblet til trygghetsalarmen, sier Helga Forslund (80) og ber oss forsyne oss av lappene.

Trygghetsalarmen en livline

Den nye trygghetsappen «Tryggi» er koblet til den digitale trygghetsalarmen, og utvikles og testes nå ut i samarbeid med eldre i Grue kommune. 

- Her i Grue bor vi litt spredt og av og til kan jeg føle meg noe isolert. Trygghetsalarmen er min livline og nå føler jeg meg enda tryggere. Vi som er eldre og som ønsker å bo i eget hjem vi må bare omfavne den teknologien og de løsningene som tilbys, og jeg er veldig glad jeg får være med å påvirke teknologien gjennom denne piloten med Telenor, sier Forslund. 

Latteren sitter løst hos de to damene på Grue som hyppig gir sine innspill til produktutviklingsteamet i Telenor. Nabo Line Ebbel tenker ikke så mye på at Helga en dag kan komme til å trenge hjelp, men om noe skulle skje har hun planen klar. 

- Hvis alarmen går så vet jeg at også hjemmetjenesten har fått beskjed, og jeg kan også ringe de for å høre om de er på vei. Heldigvis er det ikke lange veien opp til Helga, så er jeg hjemme så løper jeg fort opp her, forteller Ebbell.

Pårørende-appen Tryggi

Små kommuner med store avstander

Nylig ble Tryggi for første gang demonstrert for 70 seniorer som hadde funnet veien til mobil- og nettbrettkurs på Grue rådhus. 

- Vår ambisjon er å tilby den beste eldreomsorgen som mulig, og da må vi tenke nytt og ta i bruk velferdsteknologi og smarte løsninger for å øke trygghet og kvalitet i vårt tilbud. I dag tilbringer hjemmetjenesten store deler av tiden i bilen mellom brukere som bor spredt i vår langstrakte kommune, og med Tryggi og andre velferdsteknologiske løsninger så håper vi å kunne knytte pårørende og eldreomsorgen tettere sammen, sier Grue ordfører Wenche Huser Sund (H).

Grue er en av kommunene i Norge med størst andel eldre og mer enn hver femte innbygger er over 67 år. Over 80 prosent av kommunens budsjett går til eldreomsorg. Med store avstander er det stort behov for ny teknologi som kan lette arbeidsdagen til hjemmesykepleien, samt øke tryggheten for den eldre og pårørende.

- Vi fikk nylig digitalisert trygghetsalarmer for å kunne gi et bedre tilbud, og vi er svært glade for å være med på en slik spennende og viktig innovasjon. Jeg har selv foreldre som bor et stykke unna her i Grue, så jeg skal også ta i bruk Tryggi når den er klar, sier ordføreren.

Helga Forslund sammen med leder i Telenor Bedrift, Ove Fredheim

For Helga Forslund er det betryggende å ha trygghetsalarmen koblet opp til appen Tryggi fra Telenor, her representert ved Ove Fredheim, leder for Telenor Bedrift.

Digitale løsninger gir økt trygghet

- Vi er svært glade for endelig å kunne snakke om vår nye trygghetsløsning som mange kommuner har etterspurt. Vi ønsker med Tryggi å bidra til økt trygghet for eldre og deres familier, og øke sannsynligheten for rask hjelp ved uhell og hendelser, sier Ove Fredheim, leder for Telenor Bedrift. 

Han er opptatt av at kommuner over hele Norge må få fart på digitaliseringsjobben slik at flere eldre kan nyte godt av velferdsteknologi og innovative løsninger som Tryggi. 

- I en fersk undersøkelse sier 75 prosent at de tror moderne teknologi i hjemmet kan øke tryggheten til eldre. Tryggi gir nær familie eller naboen mulighet til raskt å få beskjed om noe er galt. Derfor tror vi i Telenor at en app som Tryggi vil være noe store og små kommuner i Norge vil ønske å tilby sine innbyggere, sier Fredheim.

Telenor jobber nå for å tilby Tryggi som en del av leveransen knyttet til digitale trygghetsalarmer til alle kommuner som ønsker det i løpet av de neste månedene. 

- Det kommer mange spennende velferdsteknologiske løsninger på markedet for tiden, men for å ta i bruk Tryggi og andre løsninger er det viktig å digitalisere trygghetsalarmen. Med digital trygghetsalarm kan man også koble røykvarslere og andre sensorer i hjemmet til trygghetsalarmen. Så langt er kun om lag 15.000 av de rundt 80.000 trygghetsalarmene i Norge digitalisert, så her har vi en jobb å gjøre, sier Fredheim.

Slik virker Tryggi

Utviklingen av Tryggi har hele tiden hatt fokus på sikkerhet og personvern, og for å bruke Tryggi på mobilen må man logge seg på via ID-porten. Appen gir status på om alarmen er tilkoblet og i orden, om det er tekniske problemer eller om det har vært en hendelse. Appen har også snarveier slik at man raskt får ringt til personen med trygghetsalarm, eller hjemmetjenesten.