Slik unngår du å være bank for kundene dine

Illustrasjonsbilde av en mann som betaler fakturaene sine på mobilen

Dårlig likviditet kan være kroken på døra selv for levedyktige bedrifter. Her er noen tips til hvordan du får pengene inn på konto - uten å bruke all fritid på fakturering.

Ordre blir undertegnet, jobber gjøres og tjenester leveres: Forretningene går så det suser, men papirarbeidet er et mareritt som du utsetter så lenge som mulig. Lyder det kjent?

Å utsette ting er veldig vanlig – og vi gjør det selv om vi vet at det er dumt og at det får konsekvenser. Konsekvensene ved å utsette papirarbeid, og særlig fakturering, kan være alvorlige. Det å få betalt for jobber som er gjort, og tjenester og varer som er solgt, er alfa og omega for at du også skal få betalt dine egne regninger, lønnet kollegaene dine og ikke minst videreutvikle virksomheten din.

Og når det er sagt: I stedet for å bruke fritiden på fakturaer og regnskap, bør vel du og kollegaene dine gjøre det dere er liker best og er flinkest til – og det er kanskje ikke papirarbeid?

1. Fakturer med en gang jobben er gjort

Mange nye start-ups eller små bedrifter sliter fordi de har mye av sine likvide midler bundet opp, og det kan ta lang tid fra oppdrag er utført til pengene kommer inn på konto. Mangel på kontanter eller likvide midler er faktisk en vanlig årsak til konkurs, selv om bedriften din egentlig er levedyktig. Det er jo både unødvendig og dumt, men det er enkelt å gjøre noe med det ved å bedre faktureringsrutinene.

En rask handel er som regel en god handel, så første bud er fakturere med en gang jobben er gjort. Med tjenesten Fakturering fra Telenor får du en effektiv og brukervennlig løsning for utsendelse av fakturaer, rett på mobilen. Utlegg i forbindelse med prosjekter registreres i systemet underveis. Du fakturerer fortløpende, enten du er på farten eller på kontoret, istedenfor for at du samler alle fakturaer og papirer i en skoeske og åpner lokket i slutten av hver måned.

2. Følg opp kunder som somler

En ting er at du bør fakturere så fort som mulig, men det er vel så viktig å følge opp fakturaene dine. Når du ikke får betalt i tide, er du bank for kundene dine i stedet for at du kan bruke pengene til å styrke og utvikle ditt eget foretak.

I tillegg til å fakturere kjapt, må du altså være rask med å følge opp kunder som somler med betalingen. Ta kontakt med kunden og spør hvorfor betalingen uteblir, og finn en løsning som gjør at du får pengene dine. Trege betalere er ikke bare en kilde til frustrasjon - det er også dårlig butikk. For hvis fakturaene du sender ut, ikke blir betalt, betyr det at du kanskje ikke har penger til å bestille nye varer eller materialer – i verste fall at du ikke har råd til å investere i nye kunder – og det er jo dumt.

3. Gi kortere frist

Tiden det tar før du får betalt fra kunden, kalles kredittiden. Jo lenger tid det tar før du får pengene på konto, jo mer koster det for deg. Du går nemlig glipp av renter og kan ikke reinvestere inntektene. Vanlig kredittid er 30 dager, men trenger alle kundene dine så lang betalingsfrist? Noen kunder ønsker kanskje hyppigere fakturaer med mindre beløp istedenfor noen få store? Det koster bare en telefon å spørre.

4. Selg fakturaene dine

Korte betalingsfrister til leverandører og lange betalingsfrister til kundene dine kan ofte være problematisk. Dersom kunder betaler fakturaene sine sent, fungerer i praksis bedriften din som bank for kundene, siden du gir dem gir kreditt.

Ved å selge fakturaene, unngår du å være bank, samtidig som du sikrer egen likviditet. Det er flere banker som tilbyr fakturakjøp, altså at de kjøper fakturaene dine slik at du har penger på kontoen din når behovet melder seg. Fakturakjøp sikrer altså likviditeten din, og bankene tar seg av risiko og oppfølging av fakturaen.

5. Purr, purr!

Mange små og mellomstore bedrifter sender ut purringer selv, men dersom kunden fortsatt unnlater å betale, er det mange som velger å engasjere et inkassobyrå. Ved å sette denne jobben ut til profesjonelle, sørger de for at du får pengene dine og at du beholder en god relasjon til kundene dine.

6. Bruk løsninger som snakker sammen

Bruk et fakturasystem som snakker sammen med andre apper og programmer. Telenors løsning Smart Arbeidsdag, kobler fakturering sammen med regnskap. Dette betyr at du slipper å gjøre arbeidsoppgaver dobbelt. Med noen få klikk blir en ordre til en faktura, og vipps er regnskapet også oppdatert. Slik får du lettere et totalbilde av økonomien i bedriften uten å sjekke med regnskapsfører.