Restaurant Smak ligger som nummer én i Tromsø på TripAdvisor, og er rangert som den beste restauranten i Nord-Norge av guiden White Guide Nordic.
Det betyr likevel ikke at de 24 stolene fyller seg selv. Beliggenheten, en ti minutters spasertur nord for sentrum, gjør at restauranten ikke er et sted du snubler over. I tillegg er det en kjent sak at du må bestille bord. For øyeblikket bør du ta kontakt rundt to måneder i forveien for å få plass på en fredag eller lørdag.
De aller fleste gjestene må derfor innom hjemmesiden. Og den bød lenge på utfordringer for Eva-Linda og ektemannen Espen, som driver spisestedet sammen.
Nettsiden viktig for førsteinntrykket
– Vi hadde en nettside. Men den så gammeldags ut, og var så avansert at det var vanskelig å oppdatere den, sier Eva-Linda Ramnestedt, og legger til at slike oppdateringer er viktige siden de bytter meny minst hver 14. dag.
Markedsundersøkelser Telenor har gjennomført, viser at restauranten var langt fra alene.
– Vi ser at mange små og mellomstore bedrifter har en gammel nettside som sjelden blir oppdatert, og i verste fall ingen nettside i det hele tatt. Nesten like typisk er at bedriftene ønsker en bedre digital tilstedeværelse og dialog med kunder, sier Kjetil Aasdal, som er business manager for skytjenester i Telenor.
Det gjorde også ekteparet Ramnestedt. De innså at nettsiden på ingen måte var slik de ønsket, og at den var viktig for dem. Både for å gi potensielle gjester riktig førsteinntrykk og for å lede dem videre slik at de bestilte bord.
Utfordringen var hvordan de skulle løse det.
– Vi er gode på mat og vin. Men internett og sånt, det kan vi ikke. Vi har ingen tekniske kunnskaper, for oss må ting bare fungere. Om PC-en ikke virker, trekker jeg ut kontakten, forklarer hun med et smil.

Skreddersøm uten kunnskaper
Da Eva-Linda og Espen Ramnestedt, som fra før var Telenor-kunder på mobil og bredbånd, i fjor sommer bestemte seg for å også overlate nettsiden til Telenor, viste «problemet» seg å ha en svært enkel løsning.
Med tjenesten På Nett tilbyr Telenor en profesjonelt designet nettside komplett med søkeord, søkemotoroptimalisering, oppfølging og support. Telenor tar altså ansvaret for både å bygge og vedlikeholde nettsiden for bedriftene.
Dermed kunne ekteparet få oppfylt sitt ønske på overraskende kort tid. I løpet av et par rådgiversamtaler hadde de satt ord på ønskene de har for nettsiden. Deretter sendte de lenker til andre bedriftsnettsteder de liker.
Allerede neste dag fikk de et utkast til bedømming. Etter ytterligere én dag med justeringer var designet og funksjonalitetene akkurat slik de ønsket seg.
– Det var utrolig enkelt. Det er ikke alltid så enkelt å forklare hva man ønsker over telefon, men rådgiveren stilte gode spørsmål og viste svært god forståelse. For meg var det spesielt viktig at det skulle være enkelt å finne frem. Hvis folk må lete for å finne telefonnummeret, går de kjapt videre til et annet nettsted. Alt må være tilgjengelig via to klikk, sier Eva-Linda.
Oppdateres jevnlig – svært enkelt
De nye nettsidene ble lansert i juni i fjor. Siden har de blitt oppdatert utallige ganger, både med nye bilder og hver gang restauranten setter sammen en ny meny. De har også valgt å utvide sidene med en engelsk versjon.
Eva-Linda Ramnestedt forteller at vedlikeholdet av nettstedet har fungert akkurat slik hun drømte om:
– Vi gjør ingenting selv, bare sender den nye menyen på e-post. Til og med oversettelsen til engelsk fikser de. Dermed får vi fokusere fullt og helt på det som skjer i restauranten. Nettsiden tar Telenor seg av. Det er 100 prosent klaff for oss. Vi vet at nettsiden er viktig. Men vi har ikke tid, og det interesserer oss ikke. Nå har vi fått en side som vi er stolte av, og som gjester kommenterer positivt om, sier hun.
Les mer om hvordan du kan få en hjemmeside som kundene dine finner.
Får flere bookinger – og ingen frustrerte telefoner
Etter at restauranten lanserte de nye sidene, har besøket på nettstedet økt med 35 prosent. Eva-Linda forteller at også antallet bordbestillinger via internett har økt.
Hun merker også en annen tydelig forbedring som de nye nettsidene må få æren for:
– Vi får ingen telefoner lenger fra folk som ikke finner frem på sidene våre. Og vi opplever aldri at henvendelser via kontaktskjemaet kommer feil eller blir borte. Gjestene slipper frustrasjoner og dårlige opplevelser. Og vi kan konsentrere oss om å lage og servere ærlig, god mat basert på lokale råvarer, sier Eva-Linda Ramnestedt.
Restaurant Smak
Nettadresse: www.restaurant-smak.no
Marked: Fine dining-restaurant
Ansatte: 5
Spesialitet: Lokal mat av høy kvalitet
Hvorfor valget falt på Telenor:
Ønsket en moderne og profesjonell nettside
Avhengig av gode rutiner for oppdatering
Vil at andre tar seg av hjemmesiden
De nye nettsidene har gitt Restaurant Smak:
35 prosent økning i trafikk
Færre telefoner fordi kunder ikke finner frem
En hjemmeside de er stolte av
Rådgiveren følger med så kunden slipper
Telenors tjeneste På Nett gir også tilgang til oppdatert trafikkstatistikk via en app på mobiltelefonen, slik at bedriftslederne enkelt kan følge med på hvordan nettsidene fungerer.
Siden ikke alle ledere av små og mellomstore bedrifter har kunnskap, interesse eller tid til dette, gjør også Telenors rådgivere analyser av nettsiden jevnlig. Og hvert kvartal tar kundens personlige webrådgiver kontakt for å gi gode råd basert på analyseresultatene.
For ekteparet Ramnestedt er dette en ideell løsning.
– For oss er det genialt. Vi kan gjøre det vi er gode på, så tar Telenor seg av nettsiden, sier hun.