Hvor godt fungerer hjemmesiden til bedriften?

dame og mann foran en pc
En god nettside er viktigere enn noen gang for alle små og mellomstore bedrifter, både for å bli funnet i Google og for å overbevise kundene. Men hvor godt fungerer din bedrifts nettsider? Her er en sjekkliste med 7 punkter som du enkelt kan gå gjennom selv.

1. Er nettsidene mobiltilpasset?

Gå inn på Googles test for mobilvennlighet, og skriv din nettadresse i det hvite feltet midt på siden. Klikk på «Kjør testen».

Sier testverktøyet at sidene deres er mobilvennlige?

Hvorfor er dette viktig?

I 2018 ble over halvparten av alle nettsidebesøk gjort via en mobiltelefon. Mobilbrukerne forventer – og krever – at websidene er tilpasset den lille skjermen. Hvis bedriftens nettside ikke er mobiltilpasset, er sjansen hele 60 prosent mindre for at kunden vil handle med bedriften senere.

God mobiltilpasning er også viktig for SEO – altså for å bli vist høyt oppe i Google. Søkemotoren har gått over til å rangere websider utfra hvordan de ser ut og fungerer på en smarttelefon, og ikke en PC.

Hvordan gjør du tiltak?

Hvis bedriftens hjemmeside mangler mobiltilpasning, er det trolig ingen vei utenom: Du må få dette på plass. For noen nettsider vil det være mulig å endre til et responsivt design, men for de aller fleste vil nok løsningen være å utvikle nye sider.

2. Er nettsidene raske nok?

Gå inn på Googles test for sidehastighet. Skriv bedriftens nettadresse i feltet, og trykk på «Analysér».

Fikk du en høyere (bedre) score enn 60?

Hvorfor er dette viktig?

Folk er utålmodige. Og de er godt vant. Det betyr blant annet at de forventer at nettsiden skal lastes inn uten at de må vente. Hvis det tar for lang tid, vil mange potensielle kunder rett og slett gå ut fra at noe er galt, og heller velge en annen side. Ofte betyr det igjen at de kommer til å handle fra en annen bedrift.

Hastighet er også et viktig kriterium når Google rangerer nettsider. For å komme øverst i søkeresultatet, må sidene til bedriften din derfor være raske nok.

Hvordan gjør du tiltak?

Tiltakene avhenger av hvorfor sidene laster sakte. Hvis det skyldes ett eller flere bilder som er unødvendig store, kan du enkelt løse problemet selv. De fleste andre problemer må imidlertid løses av en utvikler.

3. Hjelper nettsidene bedriften?

Har bedriften en klar tanke om hvordan nettsiden skal bidra til økt salg og fortjeneste, og er sidene optimalisert for dette?

Hvorfor er dette viktig?

Ulike bedrifter og bransjer er svært ulike. Men i alle bransjer vil en eller annen handling øke sannsynligheten for at den besøkende på hjemmesiden blir en kunde.

For en frisørsalong vil dette være å bestille time, og for en takeaway-restaurant å vise menyen og bestille. For andre bedrifter og butikker kan målet være at kunden ringer, sender e-post, eller rett og slett åpner kartet for å finne ut hvor i byen butikken ligger.

Jo enklere det er for kunden å gjøre denne bestemte handlingen, jo mer sannsynlig er det at han/hun faktisk gjør det. Det betyr at timebestillingen bør lede rett inn til en oppdatert kalender, telefonnummeret bør kunne klikkes på slik at kundens telefon ringer, og så videre. Og selvfølgelig: Den viktigste «knappen» bør være svært enkel for den besøkende å finne.

Hvordan gjør du tiltak?

Med mindre du er svært dreven i webutvikling, bør du overlate programmeringen til profesjonelle. Det kan også være en fordel å snakke med en rådgiver som har full oversikt over hvilke tekniske muligheter som fins.

4. Et det lett å ta kontakt?

Er det enkelt å finne kontaktinformasjon og/eller ta kontakt på bedriftens nettsider? Be gjerne en som ikke kjenner dem godt til å vurdere spørsmålet for deg.

Hvorfor er dette viktig?

Selv om bedriften skulle ha andre mål (jmf. forrige sjekkpunkt), forventer kundene at kontaktinformasjonen er litt tilgjengelig på bedriftens hjemmeside. Hele 64 prosent svarer at de ønsker å se selskapets kontaktinformasjon når de besøker en nettside, og 44 prosent sier at de vil forlate siden hvis de ikke kan finne denne informasjonen.

Hvordan gjør du tiltak?

Å legge inn og oppdatere kontaktinformasjonen, krever ingen teknisk ekspertise. Hvis du derimot ønsker å gjøre informasjonen lettere å finne, vil du sannsynligvis ha god nytte av hjelp av en webdesigner.

5. Har du oversikt over trafikken?

Får du vite hvor mange som besøker bedriftens nettsider, hvilke sider de besøker, hvordan de fant frem til deg, osv.?

Hvorfor er dette viktig?

Ved å vite hvordan trafikken utvikler seg, kan du vurdere om annonsering, omtale i avisa og aktivitet i sosiale medier har noen effekt. Dermed får du et mye bedre grunnlag for å prioritere tids- og pengebruk til slike tiltak.

Det er også nyttig å vite om enkelte sider gjør det svært bra eller dårlig, med tanke på å eventuelt endre dem.

Hvordan gjør du tiltak?

Du kan registrere websidene dine til Google Analytics og Google Search Console. Begge verktøy krever registrering og innlegging av en liten verifiseringskode på bedriftens hjemmeside. Fremgangsmåten finner du på Googles hjelpesider.

Hvis du bygger nettside hos Telenor, får du en oversiktlig oversikt over de relevante dataene samlet i en egen app.

6. Er tjenestene dine synlige?

Er alle produkter og/eller tjenester som bedriften din tilbyr nevnt på nettsidene slik at Google kan rangere bedriften på de relevante søkene?

Hvorfor er dette viktig?

9 av 10 kunder søker etter leverandør på nettet før de bestiller et produkt eller en tjeneste. For å skaffe nye kunder, er det derfor essensielt å komme opp i disse søkene. Men kundene søker ikke nødvendigvis etter bedriftskategorien du tilhører. De kan like gjerne søke etter varekategorien eller tjenesten de er ute etter, f.eks. «baderomsfliser», «striping av hår» eller «undulat».

Svært mange bedrifter har helt tydelig glemt disse søkene, og blir kun funnet av kundene som søker henholdsvis «VVS-butikk», «frisør» og «dyrebutikk». Merk også at informasjonen bør ligge i ren tekst for å bli rangert i Google. Bilder eller PDF-er av menyen eller produktlister fungerer svært dårlig med tanke på SEO.

Hvordan gjør du tiltak?

Siden informasjonen skal ligge som ren tekst, er det nokså enkelt rent teknisk å tilfredsstille dette kravet. Hvis bedriften har en lang liste over varer, merkenavn eller tjenester, kan det imidlertid kreve designkompetanse for at resultatet skal bli innbydende.

7. Har dere bilderettigheter?

Har bedriften din rettighet til å bruke bildene og teksten som ligger på nettsiden deres?

Hvorfor er dette viktig?

Det burde være unødvendig å fortelle dette, men faktum er at mange bedrifter virker å glemme åndsverksloven når de finner bilder til hjemmesiden. Det kan bli dyrt hvis rettighetshaveren til bildet oppdager at du har brukt det uten tillatelse.

Hvordan gjør du tiltak?

I bunn og grunn har du tre valg: Du kan hyre inn en profesjonell fotograf, ta bildene selv, eller kjøpe tilgang til såkalte stockbilder. Telenors nettsidetjeneste På nett inkluderer fri bruk av slike stockbilder. På den måten får du tilgang til profesjonelle bilder av høy kvalitet uten å måtte leie fotograf.