6 grunner til at nettsiden din er gull verdt

Mann som holder en mobil og taster på pc

Det er ikke bare for store bedrifter at en hjemmeside er verdifull. For mindre lokale bedrifter som kanskje ikke gjør mye annen markedsføring er nettsiden en fantastisk salgskanal – og om ikke enda viktigere enn for de større bedriftene.

Flere som har skaffet seg hjemmeside vil oppleve at kunder kommer innom etter å ha lest om bedriften på nettet først. Men hvilke andre fordeler får du ved å ha en webside? Her gir vi deg seks gode grunner.

1) Fortell kundene hvem og hvor du er

Vis dine flotte produkter/tjenester og la firmaet ditt bli et utstillingsvindu uten at folk trenger å være fysisk tilstede. Med en nettside er du alltid tilgjengelig når kunder undersøker på nett, noe 81 % gjør før de kjøper, ifølge AdWeek.

I tillegg får du presentert de sidene av bedriften som du ønsker. Fremhev sitater fra fornøyde kunder, vis til prosjekter du har jobbet på og fortell hva som er spesielt med akkurat din bedrift. Dersom du har en fysisk butikk bør du også vise tydelig hvor den ligger slik at de som besøker nettsiden din vet hvor de finner deg. Statistikk fra HubSpot sier at ca. halvparten av de som gjør et lokalt søk via mobilen besøker en butikk innen én dag, og 28 % av lokale søk ender i kjøp.

Derfor er det viktig at bedriften din for det første; kommer opp i Google når kundene søker etter det du selger, og for det andre; at du gjør deg tilgjengelig med lokasjon samt kontaktinformasjon.

2) Øk troverdigheten din

En god nettside kan som nevnt brukes til å fremheve bedriftens styrker. Her kan du passe på å vise frem det som er viktig for at kundene skal velge akkurat din bedrift. For eksempel bør en fotograf presentere bilder hun har tatt, en rørlegger kan omtale gode referanseprosjekt, og en frisør kan vise bilder av fornøyde og nyklipte kunder. Mange bedrifter bygger tillit ved å nevne sertifiseringer og priser bedriften har fått, samt medlemskap i bransjeorganisasjoner.

Forsiden av Nettsideguiden

Gratis e-guide

Skaff deg guiden om hvordan du funnet på Google

Last ned e-guide

3) Nå ut til nye kunder

La nye kunder vite at din butikk eksisterer ved å vise dem veien til butikken samt et telefonnummer de kan ringe. Dersom du noen gang har vært på reise og lett etter frisør, sportsbutikk, restaurant eller aktiviteter til barna i nærheten, kjenner du deg nok igjen i at det er enkelt å ty til Google for å finne ut hvilke alternativer du har i nærheten og hvor de er. Halvparten av de som gjør et såkalt «lokalt søk» vil besøke en butikk innen én dag (kilde: HubSpot). Er det din butikk de besøker da?

Et annet eksempel er når kunder skal anskaffe noe de ikke kjøper ofte, for eksempel fotografering av bryllup eller bygging av ny terrasse. Igjen er Google deres venn og gir svarene de er på leting etter.

4) Kostnadseffektivt og forutsigbart

Det kan ofte være vanskelig å vite akkurat hva som virker når det kommer til markedsføring, men en profesjonell hjemmeside er alltid en god investering. Du har full kontroll på kostnadene samtidig som du har oversikt over antall besøk nettsiden har, samt hvor mange som sender inn kontaktskjema eller ringer deg. Les mer om hvordan du får en hjemmeside som kundene dine finner.

5) Åpner dørene for nye markedsføringsmetoder

En hjemmeside for bedriften åpner opp for helt nye typer markedsføring, som for eksempel klikkbare annonser i den lokale nettavisen eller annonsering i toppresultatet i Google. I tillegg til det kan du benytte websiden til annonsering på sosiale medier som på Facebook og Instagram, dersom du har laget deg en bedriftskonto.

6) Bli enda bedre kjent med kundene dine

Ingen kjenner kundene dine bedre enn deg. Men når du har en webside som kundene dine bruker, får du mye nyttig informasjon du ellers ikke ville hatt. Blant annet kan du enkelt finne ut hvilke sider som blir mest besøkt, noe som kan gi en pekepinn på hva kundene dine interesserer seg mest for.

Får du gode resultater fra nettsiden din? Sjekk om nettsiden din er god med denne sjekklisten.

Interessert i tjenesten Nettside fra Telenor? Ring oss på 22 70 08 02 eller velg tidspunkt for en samtale, så tar vi kontakt.