Slik får du en nettside som kundene dine finner

Dame med PC som har kjøpt tjenesten Nettside fra Telenor

For å overbevise nye kunder, må bedriften din ha en god nettside. Men hva kreves egentlig? I denne guiden vil du lære mer om hvordan du lykkes på nett.

I 2019 starter salgsjobben lenge før kunden tar kontakt. Dagens kunder gjør nemlig unna store deler av vurderingene på nett, og kontakter eller besøker kun de bedriftene som har gjort et godt inntrykk.

Det betyr at hjemmesiden til bedriften din både må se profesjonell ut, være lett å finne frem på, og inneholde alle opplysningene kunden forventer å finne, for å inngi tillit og lyst til å ta kontakt.

I tillegg må nettsidene oppnå god synlighet i søkemotorene (SEO).

I denne guiden vil du kunne lese mer om hvordan du kan sikre at din bedrift lykkes med å tiltrekke kunder på nett.

Hvordan finner kundene deg?

Fire endringer har revolusjonert hvordan kunder vurderer alternativene før et kjøp.

Først kom internett, så smarttelefonen, og deretter både 4G og abonnementer med nærmest ubegrenset datatrafikk.

Allerede den første av disse endringene påvirket premissene for markedsføring: Bedrifter måtte ha en hjemmeside. Med alle fire er det ikke snakk om en endring, men om en revolusjon:

I dag surfer vi overalt og hele tiden – uavhengig av om vi sitter foran PC-en eller venter på heisen, og uansett om vi er på et sted med WiFi eller ikke.

Hvis vi planlegger et større innkjøp, enten privat eller for bedriften vår, vil en stor del av surfingen dreie seg om dette kjøpet. En undersøkelse fra Retail Dive har vist at hele 88 prosent av forbrukerne gjør undersøkelser på internett før de handler noe, og selv når de besøker en fysisk butikk, har 78 prosent av kundene søkt på nettet først. Én av fem kunder sier at de alltid gjør research på nett før de besøker en butikk.

Alt dette forarbeidet gjør at dagens kunder kontakter langt færre butikker før de bestemmer seg, enn tidligere.

Mange av kundene begynner undersøkelsene med et Google-søk – i økende grad også før de skal kjøpe enkle produkter som en ny tannbørste eller paraply.

Det betyr igjen to ting:

  1. Uansett hva slags bedrift du driver, vil kundene forvente at den har en nettside. Og inntrykket bedriftens hjemmeside gir, vil i stor grad avgjøre hvorvidt de tar kontakt eller heller går videre med en konkurrent. Dette gjelder uavhengig av om de finner deg via Google, sosiale medier, en henvendelse på for eksempel Mitt Anbud, eller fordi de har sett en annonse eller blitt tipset av en bekjent.
  2. Bedriften din må komme så høyt som mulig i søkemotorene når dine potensielle kunder googler etter dine tjenester. Derfor må du sørge for god SEO, noe du kan lese mer om i neste avsnitt.

Holder det ikke med en Facebook-side?

Det er topp å ha en Facebook-side og gjerne også andre sosiale medier til bedriften din. Men selv om du også på Facebook-siden kan informere om både tjenester, åpningstider og adresse, kan Facebook likevel ikke erstatte en god nettside.

De færreste søker etter rørlegger eller skobutikk på Facebook. De googler. Og i Google er en skikkelig nettside helt nødvendig for å nå opp i søket.

Ønsker du en ny nettside som rangerer høyt i Google og som kundene dine finner? Få gratis rådgivning fra Telenor.

Ta kontakt for rådgivning

SEO - hvordan få din bedrift opp i Google

Hvor høyt opp bedriften når i Google, er helt avgjørende for hvor mange nye kunder den får. Her kan du lese mer om hva som gir nettsiden god SEO.

9 av 10 kunder starter med å søke etter leverandør på nettet før de bestiller et produkt eller en tjeneste. Siden de aller fleste klikker på ett av de første treffene i søkeresultatet, er det viktig at nettsiden din oppnår en god plassering i Google, Bing eller de andre søkemotorene.

Hva er SEO?

Teknikkene og tankesettet for å komme høyt opp i søkemotorene uten å betale for annonseplass, kalles søkemotoroptimalisering, eller SEO som det gjerne forkortes.

SEO kan både forklare hvorfor bedriftens hjemmeside ikke er nummer 1 i Google, og hva som må til for å oppnå det. Forklaringene går på alt fra tekniske løsninger til innhold, og ytre faktorer som er vanskelige å påvirke.

Som bedriftsleder bør du i hvert fall sørge for at de faktorene du kan påvirke, jobber for deg og ikke imot deg. Og siden alle bedrifter av og til – eller hele tiden – trenger nye kunder, er SEO like viktig uansett hvor stor eller liten bedriften din er.

Hvordan du sørger for god SEO

Hele forretningsgrunnlaget til Google avhenger av én ting: At Google er den største søkemotoren. Det avhenger igjen av at folk flest er fornøyde med søkeresultatene Google gir dem.

Hvilke faktorer Google legger størst vekt på, gjenspeiler derfor hva som er viktig for kundene – slik at en SEO-vennlig nettside nesten automatisk også er kundevennlig.

Her har vi samlet de viktigste tingene små og mellomstore bedrifter må tenke på for å oppnå god SEO. Sjekklisten er med andre ord ikke tilpasset nettbutikker eller hjemmesider med mange titalls eller hundretalls sider.

1. Nettsiden må være god og brukervennlig

Du må rett og slett ha en god nettside, med moderne tekniske løsninger og et design som både ser moderne ut og er lett å bruke – uansett om det skjer fra en PC, nettbrett eller mobiltelefon. Hvis bedriftens eksisterende side er gammel og lite tilpasset mobilskjermer, kan det være enklere og billigere å lage en ny nettside.

2. Den må være rask å laste inn

Hastigheten er et av de viktigste rangeringssignalene for Google. Det skyldes enkelt og greit at vi mennesker er utålmodige. Hvis kunden bruker 10 sekunder på å få den opp, er faren for at han eller hun går rett ut, faktisk over dobbelt så stor som hvis siden kun tar ett sekund å laste inn.

Hvis bedriftens nettside tar lang tid å laste, bør du derfor gjøre tiltak. Med mindre tregheten skyldes ekstremt store bildefiler, bør du trolig innhente ekstern hjelp til dette. Google vil gi brukerne sine det beste resultatet, så at nettsiden laster sakte kan føre til at den ikke rangerer høyt i søkeresultatet.

3. Nettsiden må virke på mobil

Et annet helt essensielt teknisk krav, er at hjemmesiden må vises like godt på både mobil, nettbrett og PC - dvs. at grensesnittet er responsivt. I 2018 ble over halvparten av alle nettsidebesøk gjort via en mobiltelefon. Og mobilbrukerne er nådeløse:

En dårlig opplevelse med å besøke nettsiden fra mobiltelefonen, mer enn halverer sjansen for at brukeren besøker siden igjen eller handler fra bedriften. Og 57 prosent av mobilbrukerne vil ikke anbefale en bedrift hvis nettsidene deres er dårlig designet eller ikke mobiltilpasset.

Og som alltid: Fordi mobilopplevelsen er viktig for folk, har Google programmert sine algoritmer slik at det er viktig for SEO.

4. Du må bruke riktige ord

For å bli oppdaget av kundene som googler, må nettsiden inneholde riktige ord – altså de ordene kundene søker etter. Disse søkeordene vil som regel være bedriftskategorien (f.eks. damefrisør) og de ulike vare- eller tjenestekategoriene dere tilbyr (f.eks. klipp, striping av hår osv.)

For hver side på nettstedet ditt, bør du «pynte» innholdet med et utvalgt søkeord i viktige elementer for å hjelpe Google med å forstå at siden er relevant.

Det er likevel ikke først og fremst søkeordet du skal tenke på når du forfatter tekstene og velger bildene. I stedet skal du tenke på å gjøre et godt inntrykk på de som besøker hjemmesiden din. Dette skyldes både at Google bruker klikkraten og fluktraten i sin rangering, og at målet med nettsiden til syvende og sist er å overbevise flere kunder.

For de aller fleste små og mellomstore bedrifter er to typer av googlesøk spesielt viktige: Såkalte longtail-søk og lokale søk.

Skjermdump av visning av longtail keyword i Google

5. Du må ha gode metatitler og -tekster

To tekster på hver nettside er ekstremt viktige og fortjener derfor ekstra oppmerksomhet: Tittelen og den korte teksten som vises i søkeresultatet i Google. I SEO-sjargongen kalles disse for henholdsvis metatittel og metabeskrivelse. Faktum er at de to tekstene er blant de aller viktigste enkeltfaktorene for å rangere høyt i søkemotorene.

Tenk på metatittelen og metabeskrivelsen som små reklameplakater. De skal overbevise kunden til å velge nettopp din side fremfor konkurrentene. Tommelregelen er at tekstene bør inneholde minst ett godt salgsargument – samt søkeordet både i tittelen og beskrivelsen.

Visning i Google med metatittel og metabeskrivelse

Vanskelig å holde seg oppdatert

Ovenfor har vi fortalt deg om noen av de viktigste faktorene for å få nettsiden din til å rangere høyt i søkemotorene. Det er imidlertid langt flere. Faktisk sier Google selv at de ser på over 200 rangeringsfaktorer når de avgjør hvilke sider som skal vises hvor i søkeresultatet – og at disse faktorene stadig endrer seg.

Derfor kan det være lurt å overlate SEO-arbeidet til noen som kan det og hele tiden er oppdatert på den seneste utviklingen innen SEO.

Søkemotorannonsering - hvordan og hvorfor

Selv om du gjør en god jobb med SEO, er det ofte fornuftig å også bruke litt penger på søkemotorannonsering. Målet kan både være å øke synligheten og å sluttføre salget med kunder som nøler.

Det er ikke alltid mulig å oppnå førsteplassen i Google for det søkeordet du ønsker. Hvis mange av konkurrentene dine annonserer på søkeordet, vil du også kunne oppleve at selv førsteplassen havner langt nede på siden hos brukerne – opptil fire annonser kommer jo øverst i søket. Da kan en Google-annonse være eneste måte for å oppnå maksimal synlighet.

Hvis du får til en skikkelig rapportering av besøkene på nettsidene dine, vil du også oppdage at svært mange potensielle kunder aldri sluttfører noen handel. Noen ganger skyldes det at de har valgt en annen leverandør. Andre ganger skyldes det rett og slett sommel eller at de har glemt det. I de tilfellene vil en målrettet annonse kunne ha stor effekt på bedriftens inntjening.

Former for søkemotorannonsering

Som regel vil såkalt søkemotorannonsering virke mer effektivt enn å sende reklameflyers eller kjøpe annonseplass i lokalavisen. Samtidig er det i de aller fleste tilfeller rimeligere. 

Men først må du ha en god nettside. Hvis du ikke har det, slik at annonsene leder inn til en dårlig side, vil kundene neppe bli overbevist til å kjøpe hos deg. I tillegg kan det være greit å vite at du kan ende opp med å betale en høyere pris for at kunder skal klikke på annonsen din, hvis nettsiden som annonsene leder til er dårligere enn konkurrentenes nettside. Dermed vil annonsen heller ikke gi positive resultater. Husk derfor å gjøre jobben på nettsiden først!

Google tilbyr en rekke ulike annonseformer, men for de aller fleste mindre bedrifter vil det være fornuftig å holde seg til disse to:

  • Søkeordsannonsering
  • Bannerannonsering styrt av retargeting

Søkeordsannonsering = du kjøper deg plass øverst i Googles søkeresultat

Hvis målet er å tiltrekke flere potensielle kunder, er dette som regel den mest effektive annonseringsformen. Ved å kjøpe bedriften plass øverst i søkeresultatet, blir du synlig for potensielle kunder akkurat idet de er på jakt etter varer eller tjenester du tilbyr.

Som i alle andre former for Google-annonsering betaler du kun for de som faktisk klikker seg inn fra annonsen, altså hver gang du får et besøk til nettsiden. Prisen per klikk blir lavere jo høyere klikkrate annonsen har. (Klikkrate = antall klikk delt på antall annonsevisninger.)

For å slippe å betale for unyttige klikk, bør du gjøre følgende:

  • Velg søkeord der din bedrift vil være et godt valg, og skriv gode annonsetekster som får frem dine unike salgsargumenter. Hvis du selger dyre designmøbler, ønsker du ikke å betale for klikkene fra dem som kun har budsjett til å handle på IKEA.
  • Målrett annonsene mot din målgruppe. På den måten kan du blant annet styre hvor i landet annonsene skal vises, eller hvilket kjønn og aldersspenn du vil vise annonsen for. En damefrisør i Bodø trenger for eksempel ikke å annonsere til folk som bor i helt andre deler av landet.

Bannerannonsering

For å få de som har besøkt siden din til faktisk å bli kunder, er det bannerannonsering med såkalt retargeting du skal bruke. Da kjøper du annonseplass på et enormt utvalg av nettsteder – men annonsen vises bare til brukere som allerede har besøkt nettsiden din, og på den måten vist interesse for det du tilbyr. Dette er en effektiv måte å overbevise folk som vurderer, til å faktisk bli kunder.

Du kan bruke både bilder og tekst i annonsene for å vekke folks oppmerksomhet.

Statistikk i MobilAppen

Sikkerhet på nettsidene

Som eier av et nettsted har du ansvar for kundene dine – og selvfølgelig for at nettsidene ikke blir hacket. Derfor er det viktig å tenke på sikkerheten.

Bedriftens nettsider bør også ha et såkalt SSL-sertifikat. Det innebærer at all kommunikasjon mellom hjemmesiden og PC-en/mobiltelefonen er kryptert. Det sikrer at ikke uvedkommende får se hvilke sider kunden besøker på sidene dine, og eventuelle opplysninger han eller hun legger inn, som passord, epostadresse og betalingsinformasjon.

At en nettadresse begynner med https:// betyr at siden har SSL-sertifikat. Adresser med http:// har derimot ikke SSL-kryptering. Mange nettlesere viser i dag også et advarselsymbol til venstre i adressefeltet hvis brukeren besøker et nettsted uten SSL-sertifikat. Dette symbolet kan gjøre potensielle kunder usikre og føre til at de velger en annen nettside – og dermed bedrift. Spesielt viktig blir dette selvfølgelig hvis kundene skal legge igjen betalingsinformasjon eller personlige opplysninger på sidene.

SSL-sertifikat har også betydning for hvordan Google rangerer nettsiden din. Det bør derfor ikke være noen grunn til å ikke gi bedriftens nettsider denne ekstra sikkerheten.

I følge Hubspot vil 84 % ikke gjennomføre et kjøp hvis nettstedet ikke har SSL-sertifikat.

Lovgivning – disse reglene er du pliktig å følge

Heller ikke internett er lovløst territorium. Bedrifter må følge flere lover og regler når de lager en ny nettside.

Markedsføringsloven

Markedsføringsloven er like streng for opplysningene bedriften legger ut på nettsiden som i en avisannonse eller radioreklame: Firmaet må kunne bevise påstandene det kommer med. Du kan derfor ikke hevde å være «byens billigste» et eller annet på hjemmesiden dersom du ikke kan hevde det samme i en annonse.

Åndsverksloven

Denne loven syndes det mye mot på internett. Men loven er klar, og det bør ikke være noen grunn til å risikere straff for å ha brutt den: Hvis du skal bruke andres bilder og/eller tekster på bedriftens nettside, må du har rettigheter til bruken. Hvis du ikke har egne bilder, er såkalte stockbilder en god løsning. Slik bildebruk er inkludert når Telenor lager nye nettsider.

Sporbarhet

Du må passe litt ekstra på når du registrerer domenenavn til bedriftens nettside. Reglene sier nemlig at domenet skal være sporbart tilbake til bedriften. I praksis betyr det at domenet må registreres på bedriften og ikke deg som privatperson. Telenor hjelper deg gjerne med å registrere domenenavn enten du ønsker en adresse som slutter med .no eller .com.

Universell utforming

Seriøse webdesignere forholder seg til et omfattende regelverk for å sikre at nettsidene er tilgjengelige for alle, kalt WCAG 2.0. De fleste av disse retningslinjene er valgfrie – du bør likevel følge dem for å sikre brukervennligheten – men noen er faktisk lovpålagte. Du kan lese mer hos Direktoratet for forvaltning og ikt.

Trafikkanalyse

Kunnskap er makt, makt er penger. Og ved å analysere trafikken til nettsiden din, kan du få verdifull kunnskap om hvordan du bør markedsføre bedriften.

Det kan være inspirerende å se hvordan trafikken til bedriftens hjemmeside utvikler seg. Men mest av alt er det nyttig.

Det har flere grunner:

  • Hvis du vurderer å annonsere på søkeord eller via bannerannonsering, kan du bruke dataene til å vurdere hvorvidt kampanjen virker – gjennom å sammenligne antallet besøkende og salg underveis i kampanjen med antallet før kampanjen startet, og ved å se hvor mange besøkende hver annonse gir deg.
  • Det samme gjelder naturligvis også hvis du er aktiv på Facebook eller andre sosiale medier. Har det noen effekt, og er effekten stor nok til å forsvare tidsbruken? God statistikk over nettsidetrafikken gir deg et mye bedre svar enn ren gjetting.
  • Ved å se hvilke sider som får mest trafikk, og hvilke som knapt får besøk i det hele tatt, har du også et godt grunnlag for å vurdere hvor det er størst rom for forbedring.
  • Hvis en bestemt produkt- eller tjenesteside har svært godt besøk, uten at bedriften klarer å selge produktet/tjenesten, tyder det på at noe i teksten ikke klarer å overbevise dem. Eller muligens er prisen for høy? Uansett har du et langt bedre beslutningsgrunnlag enn du ville hatt uten innsikt i antall nettbesøk.
  • Har du en kontaktside som ikke konverterer, dvs. gir deg dårlig respons? I så fall kan det være lurt å se på skjemaet ditt på denne siden – har du for mange spørsmål eller er kanskje ikke siden brukervennlig nok til at de besøkende finner frem? Kanskje foretrekker akkurat dine kunder andre måter å kontakte deg på, for eksempel å ringe eller sende e-post. Dette finner du ut ved å teste og analysere.
Visning av nettsideanalyse
MobilAppen med visning på desktop: Nettsideanalyse hvor du kan følge utviklingen på bedriftssiden din fra dag til dag.

Mobiltilpasning - så nettsidene fungerer godt på mobil

Over halvparten av all nett-trafikk skjer med en «liten» mobilskjerm og ikke på PC. Det får store konsekvenser for hvordan bedriftens nettsider bør se ut og fungere.

Webdesignet som ser lekkert ut på en PC, vil svært ofte være helt uegnet hvis du besøker hjemmesiden med en mobiltelefon. Grunnen er at mobilskjermene er mye mindre enn en PC-skjerm. Mobilens nettleser vil derfor måtte krympe siden så mye at teksten blir uleselig og menyen så liten at det er umulig å treffe riktig knapp.

I følge Statista.com vil hele 52,2 % av all nett-trafikk kom i fjor fra en mobiltelefon, og Google har begynt å «straffe» sider med dårlig mobiltilpasning.

Derfor må bedriften din sørge for at nettsidene ser like bra ut uansett om kunden surfer med en mobil, nettbrett eller PC.

Løsningen er å gjøre sidene såkalt responsive. Det betyr at elementene automatisk strekkes, krympes eller flyttes rundt avhengig av hvilken skjermstørrelse siden skal vises på. På denne måten fungerer de optimalt uansett hvilken enhet kunden bruker. Hvis dagens hjemmeside ikke oppfyller dette kravet, bør bedriften gjøre noe med dette så raskt som mulig.

Godt design for merkevare og brukervennlighet

Dagens kunder forlanger at nettsidene de besøker, er både brukervennlige og delikate. Derfor er det en god investering å hente hjelp fra en profesjonell designer når bedriften lager nye nettsider.

I følge bluecorona.com anser nesten halvparten av oss faktisk designet på hjemmesiden som den aller viktigste faktoren når de skal bedømme om en bedrift er troverdig eller ikke. Og 38 prosent oppgir at de går rett ut av siden hvis de ikke liker den.

Det viser hvor viktig det er at bedriftens nettsider er både pene og brukervennlige – både på mobil, nettbrett og PC.

Hva som er pent, er selvfølgelig individuelt. Likevel vil de fleste av oss bedømme designet ut fra en del felles prinsipper, som harmoni, fargevalg og symmetri. I tillegg er bildene avgjørende for helhetsinntrykket. Profesjonelle fotografier av høy kvalitet vil ha mye å si for hva slags inntrykk nettsiden gjør på potensielle kunder.

Tenk på brukeren

En pen hjemmeside hjelper likevel lite hvis kunden ikke finner frem, syns teksten er vanskelig å lese, eller sidene mangler informasjon som de forventer å finne.

God brukervennlighet er altså like viktig som det rent estetiske. Her må du tenke både på hvilken utforming som gjør det enkelt for kundene, og hva som gir bedriften størst fortjeneste. Målet med å lage en ny nettside, er tross alt å tjene mer penger.

Hvilke funksjonaliteter firmaets nye nettsider skal ha, og hva som skal være mest fremtredende på sidene, avhenger derfor av hva som gir størst effekt på bunnlinjen.

For en restaurant kan det f. eks. være bordbestillinger. For typiske takeaway-steder er det trolig at kunden leser menyen og ringer – eller fyller ut online bestilling. For en frisørsalong er det gjerne at kunden bestiller time, mens en gullsmedforretning trolig vil oppleve at siden som viser hvor i sentrum butikken ligger, er viktigst for inntjeningen.

I tillegg viser undersøkelser at et par sider er viktige uavhengig av bransje: Kundene forventer at firmaets kontaktinformasjon er lett å finne, og svært mange ønsker å se en liste over hvilke varegrupper eller tjenester bedriften tilbyr. Det siste gjør også at sidene blir synlige i Google på langt flere søkeord enn bare lokale søk etter bransjenavnet.

Oppdatering og vedlikehold av nettsiden

Selv verdens beste bedriftsnettside er aldri helt ferdig, men krever oppdatering og vedlikehold med jevne og ujevne mellomrom.

Hvis potensielle kunder skal få et positivt inntrykk av bedriften når de besøker hjemmesiden, må alt stemme: Kontaktinformasjonen og oversikten over de ansatte, åpningstider – også i jule- og påskeuken – og oversikten over tjenester. Samtidig virker det selvfølgelig litt rart å lese om romjulsåpningstider i mai.

Jevnlig oppdatering av nettsidene er viktig selv om ingen av opplysningene skulle ha endret seg. Google og de andre søkemotorene rangerer nettsteder hvor det skjer oppdateringer, høyere enn «sovende» nettsider.

Derfor bør du gjøre større eller mindre endringer på sidene minst et par ganger i året. Hvis opplysningene om bedriften egentlig er uendrede, kan du for eksempel bytte ut et bilde, gjøre mindre endringer i teksten eller liknende.

Slike hyppige oppdateringer gir et signal til søkemotorene om at også resten av opplysningene på nettstedet er oppdatert – slik at de trygt kan anbefale din bedrifts nettside.

Skjermdump av nettsiden til Soltekstil

«For et lite firma er det gull verdt å ha en profesjonell hjemmeside for våre kunder og samarbeidspartnere. Nå slipper vi å gjøre dette selv. Telenor hjelper oss med alt på hjemmesiden. Når jeg har behov for å gjøre endringer eller oppdateringer, tar jeg enkelt kontakt med min webrådgiver i Telenor.»
Hans Georg Askjem, SOL Tekstil Askjem Agenturer

www.soltekstil.no

Hjemmesiden til Robinson Scandinavia


«Det har vært en positiv opplevelse å jobbe med Telenor. De satte seg godt inn i vårt behov og har utviklet  en hjemmeside som representerer selskapet på en god måte. Vi er svært fornøyd med resultatet.»
Tracy Lindstrøm, Robinson Scandinavia

www.robinsonscandinavia.com

Slik er det å lage ny nettside med Telenor

Ved å la Telenor lage bedriftens nye nettside, får du profesjonell hjelp til hele jobben – fra design og hva den skal inneholde, til valg av bilder og utforming av selve tekstene.

Nettsidene er naturligvis mobilvennlige og SEO-vennlige, og jevnlige oppdateringer er inkludert.

Ønsker du å få en nettside som scorer høyt i Google og gir bedriften flere kunder? Vi i Telenor hjelper deg gjerne. Ved å velge oss, får du ekspertbistand til alle faser av utformingen, til en lav og forutsigbar pris. Dermed er du sikret en profesjonell og moderne nettside – trygt, raskt og enkelt.
Ta kontakt for rådgivning