Familie på sykkel
Familie på sykkel
- Mobil

Sjekk disse 12 mobiltipsene før du tar ferie

Publisert: 9. juni 2022 kl. 18:32

Gjør deg klar for sommerferien og last ned alle appene du trenger på mobilen. Visste du at med et bedriftsabonnement så kan du også kjøpe ekstra data og betale dette selv? Ferieunderholdningen er reddet!

  1. Sjekk abonnement og priser
    Når du slår på mobilen i utlandet blir du varslet om priser via SMS. Det kan likevel være lurt å sjekke datapriser, ringepriser og om du har riktig abonnement før reisen, slik at du kan senke skuldrene og bruke mobilen slik du ønsker. Sjekk priser i utlandet her 

  2. Bruk mobildata ikke usikrede WiFi-nett
    Visste du at å bruke ukjente WiFi-nett er en sikkerhetsrisiko? Så lenge du er på mobilnettet er du sikrere enn om du er på WiFi. Bruk bare WiFi-nett du vet er trygge så er du mer beskyttet mot cyberangrep, ID-tyveri etc. Du vil bruke litt mer mobildata, men du er sikrere, og det fører oss over på punkt 3.

  3. Kjøp ekstra data, betal selv
    Med tjenesten Betal Selv kan du selv kjøpe ekstra datapakker i Norge eller ute på reise, og betale for disse selv med Vipps. Dette gjør du enkelt i appen Mitt Telenor. Dette er løsningen som redder ferieunderholdningen når datapakken allerede er brukt opp.

  4. Frihet
    Hva med å ta steget enda lenger. Bytter du til mobilabonnementet Frihet har du ubegrenset bruk av data. La regnværsdagene strømme på, du kan se så mange serier og filmer du måtte ønske.
    Les mer om Frihet.

  5. Vurder å skru av roamingknappen på danskebåten og på flyet
    Selv om Telenor har gode roamingavtaler over store deler av verden finnes det soner på åpent hav og i luftrom som ikke er dekket. Er du riktig uheldig, kan du bli koblet opp til en utenlandsk operatør med høye datapriser.

  6. Dårlig dekning
    I utlandet vil du mange steder oppleve dårligere dekning enn du er vant til i Norge. Vi har faktisk et av verdens beste mobilnett. I utlandet har Telenor roamingavtaler med mange forskjellige leverandører. Å velge en annen mobiloperatør manuelt, i stedet for den som telefonen automatisk har valgt for deg, kan være en løsning for å få bedre dekning akkurat der du befinner deg.

  7. Husk mobilforsikring
    Sommeren er høysesong for gjenglemte, stjålne og mistede mobiler – i tillegg til ufrivillige dukkerter fra brygger og bassengkanter, og knuste skjermer. Sjekk at forsikringen din dekker ny mobil, også på reise, og at du raskt får en erstatningstelefon. Se Telenors mobilforsikringer for bedriftskunder

  8. Bruk sikkerhetsløsninger
    Mobilen har blitt et av våre viktigste arbeidsverktøy, og kan gi uvedkommende tilgang til sensitiv informasjon. Bruk bedriftens sikkerhetsløsninger, unngå usikrede WiFi-nettverk og ha alltid skjermlåsen aktivert. Som et minimum bør du også aktivere Find my iPhone eller Find My Device for Android, som følger med mobilen din, slik at du enkelt kan spore, fjernlåse og fjernslette data hvis mobilen forsvinner. Både Nettvern og SafeZone vil gi deg ekstra sikkerhet så lenge du er på Telenor-nettet. Uansett om du er i Norge eller i utlandet.

  9. Sørg for at kundene får svar i ferien
    Hvem tar telefonen når sjefen ligger på stranden? Tapte anrop, er tapt salg for mange bedrifter. Sørg for at alle kunder som ringer inn får svar! Med Mobilt Bedriftsnett får alle ansatte tilgang til en app, med mange nyttige tjenester som gir bedre kontroll og flyt i hverdagen. Og i ferietiden kan alle enkelt styre sin tilgjengelighet og sikre at kunder som ringer inn ivaretas på en god måte.

  10. Bruk Mitt Telenor-appen
    Med Mitt Telenor appen har kundene full kontroll over sin mobilbruk rett på mobilen. Appen viser blant annet dataforbruk både i inn- og utland, påløpte kostnader, og gir mulighet til å bestille ekstra datapakker – veldig praktisk om du plutselig går tom for data mens du er på farten. Last ned for Android. Last ned for iPhone.

  11. Sjekk de ansattes abonnement
    Er du mobilansvarlig hos din arbeidsgiver, kan det være lurt å ta en titt på forbrukskurven i bedriften før ferien. Det er alltid noen som reiser mer enn andre, og alltid noen som bruker mer enn andre. I Telenors selvbetjeningsløsning for bedriftskunder, Min Bedrift, kan du enkelt endre abonnement og legge til tilleggstjenester.

  12. Ha et ekstra SIM-kort
    Er du avhengig av mobilen din vil det være helt krise om du mister den eller den blir frastjålet. Er du i utlandet kan det ta mange dager før du får tilsendt et nytt ett. En ny mobil kan du få tak i kjapt, men et nytt SIM-kort er vanskeligere. Å ha et ekstra SIM-kort tilgjengelig på en trygg plass kan være en livsredder. Du kan aktivere det selv på Mine sider, eller ringe kundeservice 24/7 og få det aktivert.