– Et tapt anrop er en tapt kunde

Trond Inge Bjertnes i Barnevognhuset Rudo

Hver kunde er viktig for Trond Bjertnes i Barnevognhuset Rudo. Da kan han ikke tillate at de ikke får svar når de ringer.

– Hvis en ammepumpe plutselig ikke fungerer, så er det katastrofe. Det vet alle som har vært borti det, sier Trond Bjertnes.

Han er forretningsutvikler i Barnevognhuset Rudo i Oslo. Butikken selger utstyr til babyer og småbarn. En stor del av kundegruppen er førstegangsforeldre.

– Noen ganger er telefonnummeret til vår kundeservice det nærmeste du kommer et «911». Det er så mye følelser i andre enden av røret. Det er helt avgjørende at vi hjelper dem, sier Bjertnes.

Alltid noen som tar telefonen

For å løfte sin kundeservice, har Barnevognhuset tatt i bruk en løsning fra Telenor Bedrift.
Med Mobilt Bedriftsnett blir kunden som ringer butikken automatisk satt over til mobilen til en tilgjengelig medarbeider.

– For den som står opptatt bak kassa, er det en lettelse å vite at noen tar telefonen et annet sted. Vi har et sentralbord i lomma.

Tidligere måtte de ansatte legge ned røret på en fasttelefon og be kunden vente, mens de løp rundt i butikken og lette etter varen det var snakk om.

– Det var så gammeldags! Nå har vi kunden på øret og kan ta samtalen mens vi beveger oss rundt. Og dersom kunden ikke får svar der og da, blir det registrert et ubesvart anrop, og vi kan ved første anledning ringe vedkommende tilbake, sier Bjertnes.

Med Mobilt Bedriftsnett blir det også registrert når, og av hvem, kunden er blitt ringt tilbake av. All info er samlet i en oversiktlig app på den enkelte medarbeiders mobiltelefon.

– Et tapt anrop er en tapt kunde. Og kunder hos oss blir gjerne lojale kunder i flere år.

Se hvordan Mobilt Bedriftsnett kan hjelpe din bedrift

Er aldri opptatt

Bjertnes mener det er spesielt viktig at de ansatte i Barnevognhuset er lett tilgjengelig på telefon, fordi det skaper en egen trygghet å høre stemmen til den du snakker med.

– En chat med kundeservice på nett holder hvis du kun er opptatt av å være best på pris. Men når foreldre skal kjøpe barnevogn for første gang, kan de bruke flere måneder på å bestemme seg. Telefonnummeret vårt må være et direktenummer til de mest kompetente menneskene, ikke til et opptattsignal. Det har vi fått til. Nå er det aldri opptatt.

I tillegg til at kontakten mellom butikk og kunde er blitt bedre, jobber Barnevognhuset mye mer effektivt.

– Det er små, enkle forskjeller som betyr utrolig mye. Tidligere ville kø og full trøkk i én av butikkene våre, føre til at telefonen der ikke ble besvart. Med Mobilt Bedriftsnett blir telefonen i den hektiske butikken automatisk satt over til den andre butikken, der det mest sannsynlig finnes en kollega med kapasitet til å svare. Arbeidsmengden og ressursbruken blir mye bedre fordelt.

Trond Bjertnes i Barnevognhuset Rudo
FÅR ALLTID SVAR: Trond Bjertnes i Barnevognhuset Rudo tar kundene sine på alvor – og er derfor glad for at de nå alltid får svar når de ringer, takket være Mobilt Bedriftsnett.

Noe alle ansatte kan bruke

Barnevognhuset har vært gjennom store endringer i måten bedriften jobber på. Og Bjertnes innrømmer at det ikke alltid har vært like lett å overbevise de ansatte om at dette er veien å gå.

– Det har jo egentlig ikke vært en IT-kultur her. Det har stått stille siden 1979. Det fantes omtrent ikke PC-er, alt stod i bøker.

Men selv om Barnevognhuset aldri har vært en teknologibedrift, har de klart omstillingen.

– Noen av medarbeiderne våre har jobbet her i 20-30 år, og de jobber jo ikke her fordi de er opptatt av teknologi. For dem ligger det en mestringsfølelse bare i å klare å sette over en telefon.

Bjertnes vil ikke ta æren for omstillingen alene.

– De som jobber hos Telehuset klarer å motivere brukerne av tjenesten her hos oss. Det er det som er gullet. Appen til Telenor er visuelt veldig grei å håndtere, den er enkel og alle får det til.

Les mer her om hvordan din bedrift kan ta i bruk Mobilt Bedriftsnett

De ansatte i Barnevognhuset Rudo sammen med daglig leder Trond Bjertnes.
BRUKES AV ALLE: For at en løsning som Mobilt Bedriftsnett skal fungere, må alle ansatte kunne og ville bruke den. – Den er enkel og alle får det til, forteller Bjertnes.

Spesialtilpasset løsning

Barnevognhuset Rudo har i dag to butikker og et lager i Oslo. Målet er å øke til ti butikker over hele landet i løpet av 2019.

– Vi er helt avhengige av å ha på plass en modell for kommunikasjon og kundeservice som er effektiv, og som lett kan overføres til de nye butikkene. Plattformen er den samme om du er tre eller ti butikker. For de nye butikkene blir det bare å logge seg på den samme appen.

Men Bjertnes synes ikke man må ekspandere for å dra nytte av Telenors bedriftsløsninger.

– Det er ikke vanskelig å bruke verktøyet selv for små bedrifter som oss. Dyktige folk med kunnskap om hva som er nyttig for oss, har hjulpet oss å skrelle bort de funksjonene vi ikke trenger. Sånn har vi landet på en løsning som passer perfekt for oss, og som er enkel for de ansatte å bruke.
Se hvordan Mobilt Bedriftsnett kan hjelpe din bedrift

Dette er Mobilt Bedriftsnett

  • Et sentralbord i lommen, via en mobilapp som effektiviserer arbeidsdagen
  • Ett nummer til bedriften gjør det enkelt for kunden å ringe inn – og alltid noen som svarer
  • De ansatte logger seg på når de er på jobb, og kan selv styre sin tilgjengelighet
  • Appen gir full oversikt over hvem som er på jobb og alle anrop til bedriften
  • Ubesvarte anrop merkes – også når de blir ringt tilbake
  • I åpningstiden settes samtaler automatisk videre sånn at kunden raskt får svar
  • Utenom åpningstid møtes kunden av en melding med relevant informasjon