Nå blir hagen smartere

Husqvarna sin pop up store utenfor et handlesenter

Husqvarna er en av verdens største produsenter av hageredskaper. Nå tar de et stort steg i retning av å bli et digitalt selskap ved å koble motorsager, hekksakser og gressklippere til internett.

Petra Sundström er Idea and Innovation Manager i Husqvarna Group. Hun forklarer hvordan den svenske kjempen med røtter helt tilbake til 1600-tallet, nå leder an i å digitalisere hagearbeidet. Nøkkelordet er smart gardening: 

– Smart gardening er vår teknologibase. Det handler om å gjøre hagearbeid morsommere og mer effektivt. I dag plasserer vi sensorer i bakken som detekterer fuktighet, varme og lys. Ved hjelp av disse dataene sikrer vi at vanningen blir optimal ut fra vær, vind og jordsmonn. Vi kobler også vår robotgressklipper til denne teknologibasen, og fremover vil vi inkludere enda flere produkter, forteller Sundström.

Petra Sundström, Idea and Innovation Manager i Husqvarna Group.
Petra Sundström, Idea and Innovation Manager i Husqvarna Group.

Pop up-butikk for deling av hageredskaper

Som en del av jobben med å bli et stadig mer digitalt og bærekraftig selskap, har Husqvarna også utviklet en delingstjeneste kalt Battery Box, som de nå tester ut i Stockholm. Pilotprosjektet gir folk som ikke ønsker å investere i kostbare hageredskaper, en mulighet til å leie batteridrevne hekksakser, motorsager og gressklippere. Det unike med Battery Box er at brukeren selv styrer uthenting og tilbakelevering av utstyr via en app. 

Verktøyene er koblet til internett via Telenors mobilnett. Dette gjør det mulig for Husqvarna å koble forbrukere og hageredskaper sammen. I appen velger du det verktøyet du trenger, booker og betaler. Så henter du ut verktøyet og tar det med hjem. Etter endt bruk settes verktøyene tilbake i denne pop up-butikken. Rengjøring og opplading tar Husqvarna seg av.

– Vi tror det er mange som ønsker å leie denne typen redskaper. Vi kan sammenligne dette med skibransjen. Her satser skifabrikantene i stadig større grad på utleie, fordi mange liker tanken på å kunne leie nye toppmodeller uten å måtte ta med seg skiene hjem. Samtidig som vi ikke utelukker at mange liker å eie produkter selv. Vi må tilby valgmuligheter, sier Sundström.

Løser 'slemme' problemer

Sundström snakker om at digitaliseringen skaper wicked problems. Dette er problemer som er vanskelig å løse, fordi man er prisgitt skiftende omstendigheter som ofte ikke lar seg kontrollere. 

– Dette er problemer som ikke har én gitt løsning. Der det finnes mange muligheter, og mange gitte svar.  Vi må relatere oss til en usikker fremtid der det er flere mulige veier å gå, sier Sundström som ser mange muligheter fremover: 

– Vi vil jobbe for å komme nærmere sluttbrukeren. Vi vil være et digitalt selskap, satse mer på roboter, og være med på utviklingen av ny batteriteknologi. Vår ambisjon er å ligge i forkant og fortsette å være leder innenfor våre markeder, avslutter Petra Sundström.  

Se foredraget til Petra Sundström under Telenors IOT Gathering her