Sjekk disse mobiltipsene før du tar ferie

Birgitte Salvesen, Telenor

Hva skjer når du, eller dine ansatte, surfer med bedriftsmobilen i USA, mister den i vannet på Kreta eller ringer til Oslo fra Thailand?

– Å bruke mobilen i utlandet, er tryggere enn mange tror. Vi har gode roamingavtaler over store deler av verden, og det gir kundene våre høye hastigheter og god dekning langt utenfor landegrensene, sier Birgitte Salvesen, markedsansvarlig hos Telenor Bedrift. 

– Reiser du til EU-land kan du bruke mobilen akkurat som hjemme uten ekstra kostnad, og nå har flere land – blant annet USA – fått enda bedre datapakker. 

Salvesen anbefaler likevel å ta et par enkle forholdsregler, slik at du og dine ansatte både føler dere helt trygge på å bruke mobilen og heller ikke går på en unødvendig smell. Her er hennes tips:

Mistet mobil
Husk mobilforsikring!
  1. Sjekk abonnement og priser
    Når du slår på mobilen i utlandet blir du varslet om priser via SMS. Det kan likevel være lurt å sjekke datapriser, ringepriser og om du har riktig abonnement før reisen, slik at du kan senke skuldrene og bruke mobilen slik du ønsker. Sjekk priser i utlandet her 
  2. Vurder å skru av roamingknappen på danskebåten og på flyet
    Selv om Telenor har gode roamingavtaler over store deler av verden finnes det soner på åpent hav og i luftrom som ikke er dekket. Er du riktig uheldig, kan du bli koblet opp til en utenlandsk operatør med høye datapriser.
  3. Husk mobilforsikring
    Sommeren er høysesong for gjenglemte, stjålne og mistede mobiler – i tillegg til ufrivillige dukkerter fra brygger og bassengkanter, og knuste skjermer. Sjekk at forsikringen din dekker ny mobil, også på reise, og at du raskt får en erstatningstelefon. Se Telenors mobilforsikringer for bedriftskunder
  4. Bruk sikkerhetsløsninger
    Mobilen har blitt et av våre viktigste arbeidsverktøy, og kan gi uvedkommende tilgang til sensitiv informasjon. Bruk bedriftens sikkerhetsløsninger, unngå usikrede WiFi-nettverk og ha alltid skjermlåsen aktivert. Som et minimum bør du også aktivere Find my iPhone eller Find My Device for Android, som følger med mobilen din, slik at du enkelt kan spore, fjernlåse og fjernslette data hvis mobilen forsvinner. 
  5. Sørg for at kundene får svar i ferien
    Hvem tar telefonen når sjefen ligger på stranden? Tapte anrop, er tapt salg for mange bedrifter. Sørg for at alle kunder som ringer inn får svar! Med Mobilt Bedriftsnett får alle ansatte tilgang til en app, med mange nyttige tjenester som gir bedre kontroll og flyt i hverdagen. Og i ferietiden kan alle enkelt styre sin tilgjengelighet og sikre at kunder som ringer inn ivaretas på en god måte.
  6. Bruk Mitt Telenor-appen
    Med Mitt Telenor appen har kundene full kontroll over sin mobilbruk rett på mobilen. Appen viser blant annet dataforbruk både i inn- og utland, påløpte kostnader, og gir mulighet til å bestille ekstra datapakker – veldig praktisk om du plutselig går tom for data mens du er på farten. Last ned for Android. Last ned for iPhone.
  7. Sjekk de ansattes abonnement
    Er du mobilansvarlig for bedriften, kan det være lurt å ta en titt på forbrukskurven i bedriften før ferien. Det er alltid noen som reiser mer enn andre, og alltid noen som bruker mer enn andre. I Telenors selvbetjeningsløsning for bedriftskunder, Min Bedrift, kan du enkelt endre abonnement og legge til tilleggstjenester.
God ferie!