Begrenset tilgang til internett

Her finner du informasjon om hvorfor internett-tilgangen din er begrenset, og hva du kan gjøre for å gjenåpne tilgangen.

Hva betyr "begrenset internett-tilgang?"

Begrenset internett-tilgang innebærer at du ikke kan benytte deg av mange vanlige programmer som bruker Internett, blant annet sende e-post fra ditt vanlige e-postprogram.

Du kan fortsatt koble deg til Internett, surfe på vanlige nettsider, benytte nettbank og motta e-post. For å sende e-post kan du midlertidig bruke vår webmail på online.no

Bredbåndstelefoni og oppkobling over VPN vil ikke fungere før du har tilgang til alle dine tjenester igjen.

Hvorfor har jeg fått denne begrensningen?

  • Det har gått datatrafikk fra din datamaskin som vi anser som en trussel. Dette kan skyldes at andre pc-er bruker ditt bredbåndsabonnement til å spre virus eller lignende.

  • Datatrafikken har brutt med våre brukerbetingelser.

  • Vi har mottatt klager, eller ser ut i fra egne logger at det kommer uønsket trafikk fra ditt abonnement.

Hvis det blir registrert uønsket trafikk fra din maskin, vil det da i noen tilfeller være nødvendig å blokkere denne trafikken.

Andre spørsmål

  • Hvordan vet jeg om min datamaskin har virus eller annen skadelig programvare?

    • Maskinen oppleves tregere enn normalt.

    • Maskinen henger og restarter plutselig.

    • Programmer starter ikke.

    • Harddisker blir borte eller tilganger mistes.

    • Det dukker ofte opp meldinger om ulovlige operasjoner på pc-en.

    • Menyer endres og administrative tilganger blir gjort utilgjengelig.

    • Bredbåndslinjen oppleves tregere enn normalt. Skadelig programvare benytter som regel andres internettilgang til å spre uønsket datatrafikk. Det påvirker kapasiteten på bredbåndslinjen.

  • Hvordan får jeg åpnet internett-tilkoblingen?

    1. Foreta sikkerhetsoppdatering av ditt operativsystem.

    • For Windows: Bruk Microsoft sikkerhetsoppdateringer (ekstern side).

    • For Mac: oppdater ditt operativsystem ved å gå inn på programvareoppdatering i menyen.

    • Infeksjoner på pc-er skjer ofte gjennom tredjepartsprogramvarer.

    2. Beskytt pc-en(e) mot virus

    Foreta en virusscan med et oppdatert antivirusprogram.

    3. Sikre ditt trådløse nettverk

    Hvis du ikke sikrer ditt trådløse nettverk med passord, kan du risikere at andre kobler seg på nettverket ditt. Du vil dermed ikke ha kontroll på om det sendes virus og lignende fra abonnementet ditt. Sikring av trådløst nettverk innebærer at den trådløse kommunikasjonen krypteres (WEP/WPA).

    Har du en ruter fra Telenor, er disse ruterne allerede ferdig kryptert ved leveranse (gjelder alle nyeste rutere).

  • Hvordan får jeg full tilgang?

    Begrenset internett-tilgang gir en begrensning på alle datamaskiner som er tilkoblet nettverket. Alle pc'er må derfor sjekkes for virus. Det er ikke mulig for Telenor å se hvilken datamaskin som er infisert. 

    Etter å ha sikret din(e) datamaskiner og kontrollert at antivirusprogrammet fungerer, kan du be om gjenåpning via Mine sider. Advarsel om begrenset internett-tilgang dukker opp under 'administrer ditt abonnement'. Her er det bare å klikke 'gjenåpne' for å komme til skjemaet, fylle ut det du har gjort og sende. Behandlingstiden er normalt 24 timer fra skjemaet er sendt inn. 

    Du kan også kontakte vår kundeservice for begrenset tilgang for å få åpnet igjen:

    Telenor Kundeservice Aksess Response Team 
    Telenor Norge AS 
    Postboks 800  
    1331 Fornebu

    E-post: kundeservice.art@telenor.no

    Faks: 850 21 555

  • Hvem kan jeg kontakte for mer informasjon?

    Hvis du har behov for detaljert informasjon om årsaken til at din internettforbindelse er begrenset, ta kontakt med oss per faks, brev eller e-post.

    Telenor Kundeservice Aksess Response Team
    Telenor Norge AS
    Postboks 800 
    1331 Fornebu

    E-post: kundeservice.art@telenor.no

    Faks: 850 21 555